Webinar start time is 2:00pm ET/1pm CT/12pm MT/11am PT. Please register by 1:30pm ET the day of the webinar.
Pricing:
Un message en français suit le message anglais.
Le webinaire sera présenté en anglais.
This webinar is graciously supported by OWL
About Dyspraxia/Developmental Coordination Disorder (DCD): Likely The Most Under-Diagnosed Neurodevelopmental Condition In The DSM
Developmental Coordination Disorder (DCD) as a DSM condition was first described by the American Psychiatric Association in 1987. It is characterized as a 'motor' disorder that negatively affects a person's motor skill acquisition and performances at home, at school, during play and leisure, and into one's vocational training and employment settings. However, researchers and clinicians who specialize in DCD have determined that DCD affects one's academic output, social integration, emotional state, organizational skills, executive functioning, psychological well-being, and, as an outcome of a sedentary lifestyle, even one's physical state. In this manner, DCD affects much more than motor skills alone. Although the DSM-5-TR currently reports the prevalence rate of DCD to be 7 to 8% in Canada, DCD is seldom identified by medical or mental health professionals. The intent of this webinar is to introduce participants to DCD, share how DCD and Dyspraxia differ/are deemed to be similar, and to gain fundamental knowledge about this little-known neurodevelopmental disorder. The presenter will also offer some ways to differentiate DCD from other more frequently diagnosed neurodevelopmental conditions.
About the Presenter
Dr. Kamps self-identifies as a registered psychologist, scientist-practitioner, certified teacher, and author. She has had the immense privilege of attending post-secondary institutions for many years and has a number of degrees. These include a Bachelor's degree in Physical Education (with Distinction); a Bachelor's degree in Education (Secondary); a Cross-disciplinary Master of Science degree in Kinesiology and Educational Psychology; and a Doctorate degree in Educational Psychology (Specialization Community Rehabilitation.). After completing her graduate education, Dr. Kamps discovered a main interest in the topic of DCD and the ways DCD affects human functioning. You can learn more about Dr. Kamps’ background and career highlights at www.drkamps.ca
Continuing Education Information
1 CE Credit, Instructional Level: Intermediate
1 Contact Hour (New York Board of Psychology)
Learning Objectives:
1. Identify ways in which dyspraxia and DCD are similar and how they differ (Yes)
2. Explain three facts and historical trends that are associated with DCD (Yes)
3. Demonstrate how licensed health service providers can be on the look-out for DCD
Disclosures: Dr. Kamps has no conflicts of interest to disclose.
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À propos de la dyspraxie/du trouble développemental de la coordination ( TDC) : Probablement le trouble neurodéveloppemental le plus sous-diagnostiqué du DSM
Le trouble développemental de la coordination (TCD) a été décrit pour la première fois par l'American Psychiatric Association en 1987 dans le cadre du DSM. Il s'agit d'un trouble « moteur » qui affecte négativement l'acquisition des compétences motrices et les performances d'une personne à la maison, à l'école, pendant les jeux et les loisirs, ainsi que dans le cadre de la formation professionnelle et de l'emploi. Cependant, les chercheurs et les cliniciens spécialisés dans le TCD ont déterminé que le TCD affecte les résultats scolaires, l'intégration sociale, l'état émotionnel, les capacités d'organisation, le fonctionnement exécutif, le bien-être psychologique et, en raison d'un mode de vie sédentaire, même l'état physique d'une personne. Ainsi, le TCD affecte bien plus que les seules aptitudes motrices. Bien que le DSM-5-TR fasse état d'un taux de prévalence de 7 à 8 % au Canada, le TCD est rarement identifié par les professionnels de la médecine ou de la santé mentale. L'objectif de ce webinaire est de présenter aux participants le TCD, d'expliquer en quoi le TCD et la dyspraxie diffèrent ou sont considérés comme similaires, et d'acquérir des connaissances fondamentales sur ce trouble neurodéveloppemental peu connu. Le conférencier proposera également quelques moyens de différencier le TCD d'autres troubles neurodéveloppementaux plus fréquemment diagnostiqués.
À propos de la conférencière
La Dre Kamps s'identifie comme psychologue agréé, scientifique-praticien, enseignant certifié et auteur. Elle a eu l'immense privilège de fréquenter des établissements d'enseignement postsecondaire pendant de nombreuses années et a obtenu plusieurs diplômes, dont un baccalauréat en éducation physique (avec distinction), un baccalauréat en éducation physique (secondaire), d'une maîtrise interdisciplinaire en kinésiologie et en psychopédagogie et d'un doctorat en psychopédagogie (spécialisation en réadaptation communautaire). Après avoir terminé ses études supérieures, Dre Kamps s'est découvert un intérêt particulier pour le sujet des troubles de l'apprentissage et les façons dont ces troubles affectent le fonctionnement humain. Pour en savoir plus sur les antécédents et la carrière de Dre Kamps, consultez le site www.drkamps.ca.
Informations sur la formation continue
1 crédit CE, niveau d'instruction : Intermédiaire
1 heure de contact (New York Board of Psychology)
Objectifs de la formation :
- Identifier les similitudes et les différences entre la dyspraxie et le TCD (Oui)
- Expliquer trois faits et tendances historiques qui sont associés au TCD (Oui)
- Démontrer comment les prestataires de services de santé agréés peuvent être à l'affût du TCD.
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