Log In to Register
When and Where
  • 2024-08-28 2:00 PM
  • 2024-08-28 3:00 PM
  • Eastern Time
  • Zoom

Webinar start time is 2:00pm ET/1pm CT/12pm MT/11am PT. Please register by 1:30pm ET the day of the webinar.


Un message en français suit le message anglais.

Le webinaire sera présenté en anglais. 


This webinar is graciously supported by OWL


Clients With Neurodevelopmental Concerns: Complicated Cases & Syndrome Mixes  

This webinar will explore some of the complicated cases and syndrome mixes of those who present with a variety of cognitive, neurodevelopmental, and emotional issues. Specific examples will include AuDHD (Autism & ADHD), Twice Exceptionality, “Triple A” (Autism, ADHD, Anxiety), Pathological Demand Avoidance, Rejection Sensitivity Dysphoria, Nonverbal Learning Disorder (NLD), as well as ADHD, ASD, Intermittent Explosive Disorder (IED), and Disruptive Mood Dysregulation Disorder (DMDD). Suggestions around the use and abuse of labels, comorbidities and syndrome mixes, and formal (DSM) and informal (social media) diagnostic ‘practices’ will be highlighted. Case examples will be presented and discussed, as well as implications for both diagnosis and intervention.   

About the Presenter

Harriet Greenstone, MA, OPQ, PhD, Director, Centre MDC, Montreal PQ, is a psychologist working with children, adolescents and adults, specializing in ADHD, ASD, SLD, anxiety, and related disorders and syndrome mixes. She has an M.A. in Educational Psychology and a Ph.D. in Integrated Studies in Education. Her special interest in clinical testing and research lies in the interconnections between psychology and education. Harriet is Associate Director of the Alzheimers Risk Assessment Clinic (ARAC) at Montreal’s Jewish General Hospital (JGH), and Co-Director of the Developmental Clinic at ELNA Medical. She directs her own multidisciplinary clinic, Centre MDC. She is a lecturer in Child Development at Vanier College, and an adjunct and part-time professor at the University of Ottawa. Harriet has recently written a chapter, titled ADHD & ASD: How Understanding Neurological Underpinnings can Help Mediate Classroom Challenges, in a text book titled Understanding Mental Health Across Educational Contexts: Promoting Wellness in Classrooms! She recently started an organization called Multiple Adversities, Problems, Support & Solutions (MAPSS), focusing on parental divorce and children (of all ages, to adulthood) with special needs. She sits on a number of boards and committees related to psychology, health, and education. 

Continuing Education Information

1 CE Credit, Instructional Level: Intermediate

1 Contact Hour (New York Board of Psychology)

Learning Objectives:

  1. Describe several overlapping neurodevelopmental presentations that are often difficult to differentiate 
  2. Demonstrate how diagnostic labels can be misleading and how to accurately diagnose a client with neurodevelopmental presentations
  3. Discuss approaches for assessment and intervention for clients with these presentations 

Disclosures: Dr. Greenstone has no conflicts of interest to disclose.

---------------------------


Clients présentant des troubles du développement neurologique : Cas compliqués et mélanges de syndromes

Ce webinaire explorera certains des cas compliqués et des mélanges de syndromes de ceux qui présentent une variété de problèmes cognitifs, neurodéveloppementaux et émotionnels. Les exemples spécifiques incluront AuTDAH (autisme et TDAH), la double exceptionnalité, le "Triple A" (autisme, TDAH, anxiété), l'évitement pathologique de la demande, le trouble d'apprentissage non verbal (TAN), ainsi que le TDAH, le TSA, le trouble explosif intermittent (TEI), et le trouble de la dysrégulation de l'humeur perturbatrice (TDHP). Des suggestions concernant l'utilisation et l'abus d'étiquettes, les comorbidités et les mélanges de syndromes, ainsi que les "pratiques" diagnostiques formelles (PDF) et informelles (médias sociaux) seront mises en évidence. Des exemples de cas seront présentés et discutés, ainsi que les implications pour le diagnostic et l'intervention. 

À propos de la conférencière 

Harriet Greenstone, MA, OPQ, PhD, Directrice, Centre MDC, Montréal PQ, est une psychologue spécialisée dans les troubles de l'attention, les troubles du spectre autistique, les troubles spécifiques du langage, l'anxiété, les troubles connexes et les syndromes mixtes, qui travaille avec des enfants, des adolescents et des adultes. Elle est titulaire d'une maîtrise en psychopédagogie et d'un doctorat en études intégrées en éducation. Son intérêt particulier pour les tests cliniques et la recherche réside dans les interconnexions entre la psychologie et l'éducation. Harriet est directrice associée de la clinique d'évaluation du risque d'Alzheimer à l'Hôpital général juif de Montréal et codirectrice de la clinique du développement à ELNA Médical. Elle dirige sa propre clinique multidisciplinaire, le Centre MDC. Elle est chargée de cours en développement de l'enfant au Collège Vanier et professeur adjoint et à temps partiel à l'Université d'Ottawa. Harriet a récemment rédigé un chapitre intitulé ADHD & ASD : How Understanding Neurological Underpinnings can Help Mediate Classroom Challenges, dans un ouvrage intitulé Understanding Mental Health Across Educational Contexts : Promoting Wellness in Classrooms ! Elle a récemment créé une organisation appelée Multiple Adversities, Problems, Support & Solutions (MAPSS), qui se concentre sur le divorce des parents et les enfants (de tous âges, jusqu'à l'âge adulte) ayant des besoins particuliers. Elle siège dans un certain nombre de conseils et de comités liés à la psychologie, à la santé et à l'éducation. 

Informations sur la formation continue  

1 crédit de formation continue, niveau d'instruction : Intermédiaire  

1 heure de contact (New York Board of Psychology

Objectifs de formation :

  1. Décrire plusieurs présentations neurodéveloppementales qui se chevauchent et qui sont souvent difficiles à différencier.  
  2. Démontrer comment les étiquettes diagnostiques peuvent être trompeuses et comment diagnostiquer avec précision un client ayant des présentations neurodéveloppementales.  
  3. Discuter des approches d'évaluation et d'intervention pour les clients avec ces présentations.  

Divulgation: Dre Greenstone n’a aucun conflit d’intérêts à signaler    

---------------------------

Please review our webinar tips and CE eligibility guidelines prior to the day of the webinar. Email addresses of webinar registrations may be used by National Register to promote our additional resources and webinars.


The National Register of Health Service Psychologists is approved by the American Psychological Association to sponsor continuing education for psychologists. The National Register maintains responsibility for this program and its content.

The National Register of Health Service Psychologists is recognized by the New York State Education Department's State Board for Psychology as an approved provider of continuing education for licensed psychologists #PSY-0010.

 Le National Register of Health Service Psychologists est approuvé par l'American Psychological Association pour parrainer la formation continue des psychologues. Le National Register conserve la responsabilité de ce programme et de son contenu.

Le National Register of Health Service Psychologists est reconnu par le New York State Education Department's State Board for Psychology en tant que fournisseur agréé de formation continue pour les psychologues agréés #PSY-0010.,